© 2023 by The Mountain Man. Proudly created with Wix.com

• Blogger Social Icon

Sykkelhelg i Sogndal

June 20, 2016

Hva som egentlig var planen for helga:

Toppturhelg i Rondane med telting ved Bjørnhollia og bestige de resterende fem toppene: Høgronden (2115 moh), Midtronden Aust (2042 moh), Vest for Midtronden Aust (2035 moh), Øst for Midtronden Vest (2057 moh) og Midtronden Vest (2060 moh). Bakgrunnen for turen var å se om jeg i det hele tatt hadde muligheter for å løpe i fjellet i det hele tatt og gjøre en vudering om jeg skulle være med i Besseggenløpet eller ei.

Hva som egentlig skjedde i helga:

Yr endret mening om været på fredagen og sa det skulle regne store deler av lørdagen ved Bjørnhollia, det vil si snø på fjelltoppene. Det samme gjaldt egentlig store deler av Østafjells. Mens i Sogn skulle været være mye bedre og dessuten hadde jeg en helt ny terrengsykkel som jeg var litt gira på å få testa litt mer ut. Så da ble det litt ompakking av utstyret etter jobb og kjøre den ufattelige kjedelige veien til Sogndal om Fagernes og Filefjell. Klokka litt over tid var jeg framme i Sogndal, bygda som ligger idyllisk til langs Sognefjorden blant fjord og fjell. Jeg var spent på å se om alt var slik som det var før eller om mye hadde endret seg. Aron og jeg fikk overnatte hos ei venninne. Jeg må bare stjele et bilde fra Sogndal fhs slik at dere skjønner hvorfor jeg virkelig elsker denne bygda:

På lørdag prøvde vi å komme oss nokså tidlig avgårde for å sykle. Vi kjørte til Gaupne og videre opp mot Engjadalen og parkerte ved Krikane/Ris. Derifra trillet vi, og delvis syklet litt, opp mot Vorfjellet (1209 moh). Fjellet har helt fantastisk utsikt på alle kanter; Hesten og toppene omkring Leridalen i Jostedalen, Jostedalsbreen, Molden (1118 moh), fjord og ikke minst Hurrungane - vi må aldri glemme Hurrungane!

1/3

Den siste lille biten opp til toppen gadd vi ikke å gå fordi det lå en del snø der fortsatt, så vi stoppet på ca. 1133 moh. Og nå ventet det fantastisk sykling helt ned til fjorden! Det var som å sykle i et maleri eller en produktkatalog fra Norrøna - ubeskrivelig vakkert og skikkelig fin sykling.

På søndagen var det Molden (1118 moh) som stod for tur - en klassiker både til fots, ski og sykkel! I motsetning til Vorfjellet var vi ikke akkurat alene her, både fastboende og turistene hadde lagt søndagsturen hit. Heller ikke her gikk vi helt på toppen men trillet syklene opp til stølen (tror den heter Svarthiller), rett over tregrensa, hvor vi tok en lang og god pause hvor vi bare nøt utsikten før vi syklet ned til bilen igjen som stod ved Modlandsmarki. Etterpå tok vi en kaffe nede ved kafeen i Marifjøra.