© 2023 by The Mountain Man. Proudly created with Wix.com

• Blogger Social Icon

Ruten (1516 moh)

March 26, 2018

Espedalens høyeste fjell, Ruten (1516 moh), ligger på østsida av Espedalen, og påstås å være en del av Gudbrandsdalens vakreste fjellområder. Er det klarvær har man nydelig utsikt over Langsua Nasjonalpark og Jotunheimen i vest og Rondane i øst. Dette gjør at toppen ofte er godt skjermet for vær og vind. Turen er ca. 11 km lang, tur-retur, og starter ved Dalseter Høyfjellshotell, på rett over 800 meters høyde.

Fra hytta på Musdalsætra var det bare litt over 1 times kjøretur til Dalseter. 40 kr i parkering er en god deal. Allerede ved bilen, kl. 1000, var det begynt å bli varmt. Vi fulgte preparerte skiløyper som tok oss over halvveis opp til Ruten (skiltet), og ble passert av løypemaskinen på vei oppover. Det føltes ikke helt riktig å komme gående med randoutstyr i skiløypa, og jeg håpet på at vi skulle slippe å bli passert av langrennsfolk på vei oppover mot toppen.

Vi startet i gammel skog, sol og en blå himmel. Over tretoppene reiste Ruten seg opp fra dallandskapet. Da vi hadde kommet over tregensa ble vi passert av en fyr på langrennski. Jeg skammet meg og tenkte det var pinglete å gå opp her på randoné. Vi kunne i det minste ha gått på fjellski. Men vi kom gående med lange skritt og i et bedagelig tempo, med feller som sa svisj svisj, og slapp i det minste å gå fiskebein oppover.

Skiløypa gikk helt opp til 1300 moh - for en luksus. På 1400 meters høyde flatet terrenget ut, og Ruten-varden dukket opp med Rondane og Ringebufjellet i bakgrunnen. Platået, med det lille vannet, kan være en fin teltplass på sommerstid i fremtiden. Toppen var steinete og det var ingen tvil om at det hadde vært mye vind i fjellet de siste dagene.

Lone tok av seg skiene ved foten av toppen, mens jeg gikk på ski helt opp. Men det var liten gevinst å hente av å gå med skiene til toppen - med mindre man ser på nye riper i skiene som en gevinst. Vi brukte 2 timer opp til toppen og satte oss ned like ved varden for å spise nista vår. Med dunjakke på var det deilig å sitte på toppen og kjenne sola varme. Og etter hvert fikk vi besøk, både av folk på langrennski og randoné. Ingen tvil om at toppen tiltrekker seg mange turfolk.

Etter å ha sittet på toppen i drøyt 40 min forlot vi toppen og satte nesa i retning Espedalen. Vi var heldige og fikk 5-6 herlige svinger i løssnøen før vi kom til det mer skavlete partiet. Løypemaskina hadde i mellomtiden kjørt nye spor til oss og det var som å kjøre i en nypreparert alpinbakke. Mot oss kom det stadig flere som var på vei oppover mot Ruten med randoné. Nedkjøringen tok ikke lengre tid enn 15 min og plutselig var vi tilbake til bilen igjen. En kjappp og lett tur som ga mye finere nedkjøring enn det jeg hadde trodd, og en tur jeg absolutt kan anbefale. Det er ikke umulig at denne toppen blir besøkt mer i fremtiden.