© 2023 by The Mountain Man. Proudly created with Wix.com

• Blogger Social Icon

HighCamp Kjøren i Luster

May 2, 2017

29.04.17: Kattøyro (1411 moh)

Pappa hadde leid et herlig innholdsrikt hus i Høyheimsvik som skulle være vår base for helgen. Vi ankom ”Edins hage” i går kveld. Lone hadde kommet huset før oss og hadde kommet godt i gang med middagslagingen. Åh, som jeg har savnet lasagnen til Lone.

Etter å ha spist frokost, pakket vi sekkene våre og dro innover Jostedalen. Morgendagens skyer og vind hadde gått videre og sola tittet frem. Vi tok av inn til Vigdalen og kjørte oppover dalen så langt vi kom. Ved rett under 500 moh kom vi ikke lengre med bil og tok skiene fatt videre oppover dalen. I utgangspunktet er dette en tur som tar rundt 3,5 time, men vi brukte hele 4 timer opp til toppen. Men for en fantastisk utsikt vi hadde fra toppen. Jotunheimen stod klar og tydelig foran oss og ruvet majestetisk over det vite terrenget. Til og med fjordutsikt bøy toppen på! Over Jostedalsbreen lå det dessverre et mørkt skydekke så i den retningen var det ikke mye å få av utsikt. Ingen ting er som å komme opp på en topp og bli belønnet med god utsikt.

Går man oppover så må man også komme seg nedover. Nedturen er jo ofte turens opptur, selv om oppturen er en opptur i seg selv. I starten var det litt krevende snø og lys som ga oss litt vanskelige kjøreforhold, men litt lavere ble snøen finere. Bjørkeskogen var aller morsomst – luftig og leken!

30.04.17: Vangsen (1757 moh)

Skal du gå topptur i Jostedalen må du prioritere Vangsen i Vanndalen. Toppen ruver majestetisk over de andre omkringliggende toppene og gir deg en følelse av å være på lik høyde med Hurrunganes kvasse tinder. Hadde det vært helt skyfritt mot øst hadde vi kunne sett nesten hele Jotunheimen.

Ikke bare er toppen storslagen med sin utsikt, den gir deg også bratt og fin skikjøring på vei ned. Og jammen var vi heldig med føret også - nydelig puddersnø!

Vi avsluttet dagen med å ta en biltur opp til Harastølen (Luster sanatorium) som tidligere har vært en institusjon i Luster i Sogn og Fjordane som ble brukt til tuberkulosehjem, psykiatrisk sykehus og asylmottak. Bygget fra 1902 er plassert i fjellsiden, 500 meter over havet, og var en gang et av de største spesialsykehusene i landet. På grunn av beliggenheten og smittefaren var det etter hvert bygget et eget samfunn på Harastølen. I dag står Harastølen forlatt og falleferdig, men ble brukt til å spille inn filmen "Villmark 2" som kom i 2015. Den hadde vi heldigvis ikke sett.

01.05.17: Fuglesteg

Til tross for strålende vær lot vi skia hvile i dag. På vei hjem til Østlandet stoppet vi på Fortun og gikk opp til Fuglesteg som er en gård 630 moh på en fjellhylle over Fortun. Gården ble bygget i 1830 av Sylfest Ormeli, som i fem år bar stein til huset før han fortalte sin kone om byggeplanene. Luster Turlag har satt i stand huset og dette kulturminnet er nå tatt i bruk som ubetjent turisthytte. En utrolig fin plass som absolutt er verdt ett besøk.