Førerapport fra Loftet (2170 moh)

February 17, 2018

På fredag reiste Lone og jeg oppover mot Lom og Leirdalen i Jotunheimen. Kl. 2200 var vi framme med parkeringa i utkanten av Leirdalen og satte opp teltet rett utenfor bilen. Dagen etter våknet vi til en lett overskyet fjellheim med hint av blå himmel. Vi forlot teltet ved 9-tiden og tuslet oppover mot Jotunheimen Fjellstue og mot Vesleloftet (1630 moh). Det var ingen tvil om at det hadde vært mye vind i området de siste dagene. På andre siden av dalen, mot Dumhøe (2181 moh), var det nesten helt snøfattig. Der hvor vi gikk var det hard skare, nesten is enkelte steder, og masse fokkskavler. Stålkantene ville liksom ikke feste seg i snøen så jeg måtte bruke stavene godt, og for Lone som gikk med splitboard ble det en helt håpløs affære, så hun måtte ta skiene på sekken flere steder. Jeg hadde glemt å pakke med skalljakka mi, så jeg måtte vekselvis ha på og av dunjakka.

Selv om himmelen etter hvert ble helt blå, blåste det friskt i fjellet denne dagen. På toppen ble vinden nesten helt uutholdelig og vi måtte bare komme oss ned så fort som mulig. I utgangspunktet hadde jeg håpet på at vi kunne kjøre ned på baksiden av Loftet, mot Hurrbrean, men i stedet kjørte vi ned samme vei som vi kom. Det ble en tung nedkjøring, særlig for lårene. Musklene orket til slutt ikke å stå i mot halle humpene og slagene. Men vi kom oss ned, nesten like hele. Lone hadde klart å slå leggen sin ganske kraftig i et fall tidlig i nedkjøringa.

Nede med bilen pakket vi sammen teltet og sakene våre og kjørte tilbake til Stange vi tok en varm og god dusj og spiste hjemmelaget pizza.