Velsebjørn (2150 moh) og Veslebjørn Vest (2090 moh)

April 17, 2016

Egentlig hadde Espen og jeg planlagt at hele helga skulle tilbringes i Jotunheimen og Leirdalen, men siden det var meldt snø på fredag og natt til lørdag så tenkte vi å gjøre ett stopp  på Musedalssætra på veien, og heller dra derifra til Leirdalen på lørdagen. I følge Google Maps skulle det bare ta 2 t og 41 min. Så da dro vi opp til hytta til Espen på fredag og kjørte til Leirdalen på lørdag morgen. Klokka 1200 parkerte vi på vinterparkeringa til Leirvassbu og spente på oss skiene. Vi runda Rundhøe (1822 moh) og inn på Bjørnbrean. Yr hadde meldt litt variert vær og trolig skremt mange vekk fra Jotunheimen i helga, for det var ikke i nærheten så mange folk her som forrige helg. Men nå stekte sola så godt at vi matta ta av oss skalljakka. Solkrem og svette rant ned i øynene og langs kjevebenet. Aron rullet seg i snøen mer enn han løp rundt.

Opp ved Velsebjørn Sørøst (2075 moh) ble vi møtt av litt sur vestavind og jakkene måtte på. Skiene ble satt igjen mellom Velsebjørn Sørøst og Velsebjørn (2150 moh). Opp på Veslebjørn ble det etterlengtet lunsj, og mens vi satt der og spiste fikk vi besøk av flere og blant dem lurte to bekjente.

Etter å ha spist litt og sittet litt for lenge slik at vi ble kalde, gikk vi videre på eggen, vestover til Veslebjørn Vest (2090 moh). Og med det kan jeg nesten si at alle Store- og Velsebjørner og resten av Smørtstabbtindan er besteget, bortsett fra en liten pinakkel som krever klatreutstyr sør for Sokse Ø2 (2063 moh), kalt Killingen (2014 moh).

Forrige helg visste vi at den beste nedkjøringen ville vi få ned Storbrean, selv om det hadde kommet en del nysnø siden sist. Så derfor gikk vi opp til Bjørnskardet og over til Sauen og kjørte ned Storbrean. Snøen var ikke like magisk som forrige helg men allikevel veldig bra.

Nede ved bilen stod vi ovenfor et vrient kval. Vi hadde pakket og forberedt oss på en natt i telt nede ved bommen. Men formen min var ikke helt 100 %, kanskje nærmere 63 %, og jeg ble litt usikker på om det var lurt å sove ute eller ikke. Skulle vi bli i heimen eller reise tilbake til Musdalssæter? Valget falt på at det kanskje ikke var så lurt å sove ute og heller satse på en hviledag i morgen slik at jeg ble klar for en ny uke. Kjøreturen var like lang inn til heimen som ut, men klokka 22 var vi tilbake ved hytta, så en dagstur til Jotunheimen/Leirdalen fra Musdalssætra er faktisk mulig selv om det ikke kan anbefales for Gudbrandsdalen er til å spy av.